Denna sida uppdaterad 2011-06-12

Tillbaka till /staffan/

Får jag presentera mig?

Jag heter Staffan Sendel, född 1944 i Bromma och inflyttad i Lidingö 1945.
Efter pension 2007 bosatte jag mig i Skåne, närmare bestämt Skåne Tranås
som ligger i Tomelilla kommun 2.5 mil norr om Ystad och 2,5 mil väster om Simrishamn.

 

Här med syster Gunilla på gungbrädan på Fatburens lekplats, resp. Fågelöuddebadet.

I radhusen vid Hemvärnsgården med adresserna Annelundsvägen, Fatbursstigen och Loftstigen, var vi ett trettiotal ungar i ett åldersspann av ung. 10 år, så det gick alltid att hitta lekkamrater.

Första klass gick jag i hemvärngården, andra i Klockargården, tredje till sjätte i Källängen. Realskolans fyra år i Lidingö Högre Allmäna Läroverk. (Numera Hersby Skola.)

Fyra år i Tekniska Gymnasiet II i Kristinebergs Slott.

Sen ett sabbatsår med bara jobb, därefter -67 -68 lumpen på Ing 1i Frösunda ( 6 mån special-utbildning till bandtraktormekaniker på A6 i Jönköping.) Satt i vakten på A6 vid högertrafik-omläggningen. Efter ett repmöte -70 tror jag slapp jag mera. Blev furir...

Sen ett avslutande skolår på Åsö Gymnasium dit TG II flyttat under min frånvaro...

I stort sett har jag varit Lidingö trogen i hela mitt liv, om man bortser från några år i Nyköpingstrakten (Svärta och Tystberga) när pojkarna var små...
Och även under de åren hade jag fortfarande firman i Lidingö.

Jag började redan i tonåren att bygga om gillestugor och kök åt grannar och vänner. Under gymnasieåren hade jag så pass mycket jobb att det inverkade negativt på skolarbetet -två år i varje klass. Efter lumpen skaffade jag min första skåpbil -en Ford Transit, och hyrde min första verkstad och kontor i källaren hos en granne.

Efter ett par år på Annelundsvägen flyttade jag till en fd butikslokal på Kolmårdsvägen där det rymdes kontor, verkstad och även övernattningsmöjlighet.


Bilparken omkr 1974 Volvo 164 -69 och Chevrolet Suburban -67. Till höger den Volvo 164 -73 som jag körde på 90-talet. Samtliga raka 6-or.

Nu när jag flyttade, hittade jag ett album som bl.a. innehöll den här bilden av Suburban:

Vid den tiden byggde jag min första TORO bevattningsanläggning, som kom att bli min huvud-sakliga syssla. Omkr. 1974 skaffade jag min första kedjegrävare, den lilla behändiga Davis RT 36, som gick att pula in i Cheva Suburban. I slutet av 70-talet köpte jag en riktig maskin Davis 40+4 med vibratorplog och grävaggregat och lite större Fordlastbil, för att kunna göra större jobb. Sen följde massor av fotbollsplaner, kyrkogårdar och golfbanejobb från Trelleborg i söder till Dalarna i norr. 40+4:an körde jag i ungefär 10 år då jag sålde den i ett försök att undvika konkursen. Återfann den i en annons på Blocket i höstas: Kul att den fortfarande lever.

 

Under de mest intensiva åren var vi upp till 8 man i firman och ett par arbeten i gång samtidigt. Ett gäng i Malmö och ett i Leksand. Och jag själv i bilen dygnet runt från påsk till lucia. Med svetsen och material o reservdelar på släpet. Ett år körde jag över 7000 mil under säsongen. 40+4:an här bredvid hade en match-vikt på 2,5 ton, och kompletterades senare med en beg TF 700 -en bandare på 3,5 ton. Då hade jag också bytt ut den gamla Forden mot en Volvo F86. Och så ett par Folkapickisar med dubbelhytt till killarna. Det var nog med en viss lättnad jag lämnade allt detta efter konkursen 1989. Men diskbråcket hade jag kvar...

Den Davis TF 700 som jag hade såg ut exakt som bifogade bilder,som Jonas hittat på Google.

Den maskin jag hade, köpte jag väl begagnad från Grävbolaget som förmodligen skaffade den till bygget av bevattningen på Drottningholms Golfbana. -Har inte hittat några bilder på min maskin.

Det var ett långt åbäke, och jag kommer ihåg att det var lite knepigt att få plats med den på Volvons flak som bara var 6 meter långt.

Min maskin var ju inte lika fräsch i lacken som bifogade, men i alla detaljer precis lika dan...

Tack för bilderna Jonas!

Tillbaka till /staffan/

e-post till mig