Projekt Stypulpet, hydraulstyrning och motorreglage 2004.

Vid sjösättningen funkade ialla fall styrningen, men det är väldigt annorlunda med rattstyrning...

Roderindikatorns givare på plats... Hoppas den slår åt rätt håll!

Ratt och styrpump är än så länge provisoriskt monterade i ungefär rätt position.


2004-05-29 Så här ser styrpulpeten ut under tillverkning på Bröderna Perssons verkstad i Lidingö


2004-06-30 Nu är bitarna hemma i min verkstad och håltagningar och förstärkningar för styrpump och motorreglage är utförda.

Liklaså 2 st luckor med gångjärn och lås ...


2004-07-03 I dag har jag provat styrpulpeten på plats i båten...

Och ägnat resten av dan åt att tillverka de balkar som måste till under durk, mellan bottenspanten, för att det skall finnas något stadigt att fästa styrpulpeten i. För den måste sitta stenhårt fast eftersom den är så pass hög.


2004-07-04 Mellan regnskurarna fick jag 3-4 timmar, då jag passade på att nita in balkstumparna och prova in allt på plats med durkarna på. Det blir så stabilt att en elefant skulle kunna klia rumpan mot styrpulpeten ...



2004-07-17 Efter en vecka av spackling och slipning är det nu målning som gäller: Instrumentpanelerna ligger färdigmålade -mattsvart...

För styrpulpeten gäller först etsgrund -gulaktig och halvgenomskinlig.

Likaså luckorna, som dessförinnan fått en insida av aluminiumplåt på en ram av tunna fyrkantrör. Alltsammans limmat!!

Efter en timmes torktid var det dags för grundning med grå Interprotekt, och i eftermiddag efter 3 timmars torktid ytterligare ett lager.


2004-07-18 Ytterligare en dag av målning. ( Jag hann med en grundning med vit Perfection-grund i går kväll ). Så idag blev det de sista två strykningarna med blank snäckvit Perfection... -Det börjar bli färdigt!

Sen passade jag på att montera blindmuttrarna för panelerna, innan färgen var helt torr.

Men sen kunde jag inte hålla mig längre, så jag var tvungen att testa panelerna och motorreglaget på plats !!

Men nu får färgen genomhärda några dar innan det är dags att montera luckorna och sätta den på plats i båten...


2004-07-22 Nu är den på plats i båten och efter fyra timmars jobb funkar allt som det skall. Lanternorna lyser, länspumpen går över brytaren på panelen Hand-0-Aut. Motorn startar när jag vrider på nyckeln.

Tändningslås och nödstopp funkar. Roderindikatorn är injusterad och slår åt rätt håll. Voltmetern inkopplad och badtemperaturen i Bosöhamnen är 20,2 grader...

Nästa steg blir måttagning och anskaffning av reglagekablar och div. nipplar och pinaler, så att även motorreglaget kommer i bruk. Som det är nu sitter det bara där och ser bra ut...


2004-07-27 I dag har reglagekablarna kommit på plats, så nu är den biten avslutad; Styrning och motorreglage sköts helt från styrpulpeten. Provkört och testat till belåtenhet. Man kan inte se någon srörre skillnad, varför inga bilder bifogas.


2004-07-31 Nu är sopsäcken och repstumpen ett minne blott...

För efter ett antal ritningar i Autocad och en halv dag vid symaskinen, är nu kapellet för styrpulpeten på plats.

I nederkantens fåll finns plats för öljetter, om det skulle visa sig att det behövs en gummistropp för att hålla det på plats.


staffan@sendel.se